הודעת פתיחה


ברוכים הבאים לבלוג שלי,

מטרתו של בלוג זה היא לשתף אתכם בתובנות שרכשתי במהלך החיים בתחומים שונים. תובנות בנושא החיים שיפורם ושיפורו של העולם.
רוב המאמרים כתובים במבנה של תהליך לוגי. כלומר תהליך בו כל שלב מוביל לשלב הבא, ובצורה זו הוא מוביל את הקורא להבין את אותה התובנה שגיליתי.
אציין מראש שרכישת התובנות המוכלות במאמרים דורשת קריאה סבלנית וחשיבה רבה.
חלק מהמאמרים יופיעו בספר שאני מתכוון לכתוב בעתיד, לכן אשמח לקבל מכם שאלות והערות בונות שיסייעו לי לשפר את המאמרים, להפוך אותם לקריאים ומובנים יותר וכמובן, אם לדעתכם טעיתי במשהו, אשמח לשמוע.

אני מאחל לכם קריאה מהנה, מעניינת ומרחיבת אופקים...

יום רביעי, 31 בדצמבר 1980

מדע אמיתי - הקדמה

בסדרת מאמרים זו אנסה להציג בצורה מקיפה ומעמיקה מהו בעצם מדע אמיתי ומהו הבסיס עליו יש להתבסס בבואנו לחקור את האמת. הבנה של בסיס המחקר המדעי תאפשר לנו להבין את מגבלות המדע המודרני ואת האפשרות שלו להתרחב אל מעבר לגבולות אלו.

מדע, מבחינת ההגדרה שאציג פה, הוא חקר האמת. הניסיון לשרטט בנפשנו את המציאות בצורה הנאמנה ביותר. ההנחה הבסיסית היא שקיימת אמת אחת, מציאות אחת שהיא מוחלטת ובלתי משתנה שאליה ברצוננו להתקרב.

האמת, בין אם תהיה אמת אודות חוק פיסיקלי, אירוע היסטורי או מנגנון ביולוגי, תהיה אחת. אם הכרזת העצמאות של מדינת ישראל התקיימה בה' באייר תש"ח, אז היא לא התקיימה בשום תאריך אחר.

איננו יכולים לדעת את האמת המוחלטת, כי אז היינו צריכים לדעת הכול על כל דבר. מה שאנו קוראים לו אמת, הוא ייצוג יחסי של האמת, וככל שיהיה מדויק יותר וקרוב יותר לאמת המוחלטת, יהיה יותר אמיתי מבחינתנו. למשל, חוקי המכאניקה של ניוטון הינם אמת יחסית, כיוון שהינם מקרה פרטי המוכל בתוך תורת היחסות של איינשטיין, שגם היא בתורה מקרה פרטי לתורה שתתאר את המציאות בצורה עוד יותר מקיפה ושלמה.

על פי עקרון זה, כל שיטה המקרבת אותנו לאמת המוחלטת תיחשב מדעית על פי רמת הדיוק שלה. למשל לא חייבים לעשות אנליזה כימית ללימון כדי לזהות בו מולקולות של חומצה על מנת להוכיח שהוא חמוץ. מספיק לשים אותו על הלשון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לענות לשאלות ענייניות לגבי הדברים שכתבתי, וכן מאוד אשמח לקבל נקודות מבט בונות והערות עליהם, על מנת שאוכל להרחיב את נקודות המבט שלי.